2016/11/05

امتیاز : / 5. رای :

چگونه به سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی جواب دهیم | ویژه داوطلبان

چگونه به سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی جواب دهیم

چگونه به سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی جواب دهیم

در مصاحبه استخدامی چه بگوییم

همان طور که همه جویندگان شغل از آن مطلع هستند ممکن است بعد از قبولی در آزمون استخدامی و یا بدون آزمون با مصاحبه و گزینش مواجه شوند و باید این مرحله را با موفقیت به پایان ببرند تا به هدفشان برسند خیلی از داوطلبان بعد از قبولی در آزمون استخدامی وارد مرحله مصاحبه می شوند و در این مرحله ناموفق هستند پس پیشنهاد می کنیم با آمادگی خوب وارد این مرحله شوید و آن را به یکی از خاطرات خوش زندگی تبدیل نمایید و ما هم در تیتری به عنوان چگونه به سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی جواب دهیم قصد کمکی به شما سروران را داریم.

در اینجا سوالاتی را بیان می کنیم که تقریبا در اکثر مصاحبه ها مطرح می شوند و سعی کنید با آمادگی خوب و اعتماد به نفس بالا به پاسخ گویی این سوالات بپردازید.

۱- یکی از پر احتمال ترین سوالات اول که از شما ممکن است پرسیده شود اینکه از خودتان بگویید که شما در پاسخ آن باید ابتدا دقت کنید که مشکالات و مسائل شخصی را پیش نکشید و نباید در پاسخ گویی به این نوع سوالات مسائل حاشیه ای را به میان آورد باید دقت کنید که درست جواب دهید و در پاسخ به این سوال مشخصات اسمی خود را بصورت کامل ، تحصیلات و تخصص و افتخاراتی که کسب کرده اید را به صورت مفید و مختصر شرح دهید.

۲- یکی از سوالات احتمالی دیگر اینکه چرا ما را انتخاب کرده اید می باشد که باید در پاسخ گویی به آن کمی دقت کرد که می توان با کسب اطلاعاتی از قبل در رابطه با نهاد مربوطه به این سوال پاسخ داد در مورد اهداف شغلی ، مزایا ، مشکلات پیش رو و … سخن گفته شود.

۳- یکی از سوالاتی که فرد مصاحبه کننده برای تست روحیه شما پیش می کشد دلایل رها نمودن شغل قبلی خود را بیان کنید و توصیه ما در رابطه با این سوال این است که به هیچ وجه شغل قبلی خود را به باد بد گویی و انتقاد نگیرید و طوری جلوه دهید که مهم ترین هدفتان از رها نمودن شغل قبل اشتیاق پیشرفت بوده است.

۴- در پاسخ سوالی که باید استعداد های خود را بیان نمایید اینکه چرا در این فکر هستید که شما برای این شغل مناسب می باشید در پاسخگویی به سوال به مهارتهای خود در همان رشته شغلی اشاره کنید.

۵- سوالی که ممکن است از شما پرسیده شود اینکه آیا شغل دوم هم برای خود دارید شما باید نشان دهید که تمام تمرکزتان به این شغل پیش رو می باشد و بیان کردن شغل دوم هیچ تاثیر و فایده برای شما در مصاحبه ندارد.

۶- یکی از سوالاتی که ممکن است فرد استخدام کننده از شما بپرسد اگر یک زمانی شغلی بهتر از این شغل به شما پیشنهاد کنند شما چه تصمیمی می گیرید که در پاسخ گویی به این سوال می گویید مشتاق و علاقمند این شغل هستم و به اهدافم در این شغل فکر می کنم.

۷- در پاسخگویی به این نوع سوالات که چه چیزی به انگیزه فعالیت و تلاشتان می افزاید مواردی همچون شرایط روحی و جسمی ، محیط کار و … را بیان نمایید و به هیچ وجه موارد مالی را به زبان نیاورید.

۸- فرد مصاحبه کننده برای اینکه صداقت شما را آزمایش کند که یکی از مهم ترین شرایط استخدام هم صداقت شما می باشد سوالی را مطرح می کند با عنوان چه میزان حقوق را می پسندید که در پاسخگویی به این سوال نباید مبلغ های بالا را به زبان آورید مبلغ های کمتر را بیان کنید چراکه بالا گفتن مبالغ عدم اشتیاق به ادامه فعالیت در این شغل را نشان میدهد.

۹- سوالی دیگر که ممکن است از شما پرسیده شود اینکه آیا علاقه ای به کار دست جمعی و هماهنگی دارید که در پاسخ این سوال بگویید آری چراکه کار تیمی نشاندهنده اخلاق و روابط اجتماعی می باشد و چگونگی رفتار شما در محیط شغلی را نشان می دهد باز هم می گوییم صداقت را پیشه کنید.

۱۰- اگر از شما پرسیده شد که از ضعف و ناتوانی خود بگویید در پاسخ این سوال دروغی نگویید و این به منزله همه چیز گفتن هم نمی باشد به عنوان مثال اگر مشکلات خانوادگی به روحیه فعالیت و کاری شما لطمه می زند می توانید بگویید سعی می کنم با روحیه نامطلوب سر کار و فعالیت حاضر نشوم و مرخصی بدون حقوق کاری داشته باشم.

۱۱- یک نوع سوال که برای شما می تواند نوعی سوال هوش تلقی شود و در پاسخگویی به آن باید دو موضوع را در نظر داشت سوال اگر شما بعنوان یک کارمند مشکلی در این اداره ، کارخانه و نهاد و میان کارکنان مشاهده نمایید چه عکس العملی از خود بروز می دهید می باشد که باید خوب پاسخ دهید موضوع اول که اکر بگویید در کار دیگران هیچ دخالتی نمی کنیم و کاری هم نداریم این درست نیست و موضوع دوم که می تواند بیانگر گوش به بازی بودن شما در آن نهاد تلقی شود در جریان گذاشتن خیلی سریع آن مشکل با مدیر مربوطه می باشد پاسخ این سوال چندان سخت نیست می گویید ابتدا مشکل پیش آمده را مورد بررسی قرار می دهم و اگر حل این مسئله را در خود ببینم به آن رسیدگی می کنم در غیر این صورت مسئله پیش آمده را مکتوبانه به مسئول مربوطه اطلاع رسانی می کنم که این عمل شما نشاندهده انضباط کاری می باشد.

۱۲- سوال دیگری که ممکن است از شما پرسیده شود برای ما و این نهاد چه هدف هایی را پیگیری می کنید در پاسخ این سوال شرکت و ارگانهای بعنوان رقیب را مورد شناسایی قرار داده و از خدمات آنها مطلع باشید و بعد پاسخ خود را برروی پیشرفت این خدمات و پیشتازی از رقبا متمرکز کنید.

۱۳- سوال احتمالی که در پایان مصاحبه ممکن است از سوی مصاحبه کننده مطرح شود اینکه هدف خود را از کار و فعالیت کردن بگویید در پاسخ به این سوال باید از قبل آمادگی داشته باشید و می توانید بگویید هدفم از این کار و فعالیت طی کردن و پشت سر گداشتن تک تک پله های پشرفت و موفقیت و در ادامه این هدف آسایش و آرامش خانواده و همین طور خدمت به مردم کشورم مدنظرم می باشد.

۱۴- به طور معمول در آخر مصاحبه سوالی که از مصاحبه کننده از شما می پرسد این است که اگر سوالی دارید مطرح کنید که شما اگر سوالی دارید باید هوشیارانه بیان کنید سوالاتی همچون نحوه فعالیت کارمندان ، درباره اتقاء سمت شغلی و  خدمات و محصولات آن نهاد و …

همیشه در مصاحبه شغلی به این نکات توجه کنید :

۱- از گفتن دروغ بطور جد دوری کنید تا اینکه در سوالات پیش رو و همین طور تحقیقات از شما با مشکل روبرو نشوید.

۲- در مصاحبه هر چه می دانید بیان نمایید ( ثمربخش باشد) و اگر کامل اطلاع ندارید بیان کنید که الان حضور ذهن ندارم.

تیم تاپ سوال سعی کرده با تولید مقاله ای با تیتر چگونه به سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی جواب دهیم داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی را با موفقیت پشت سر می گذارند جهت قبولی بخش مصاحبه با نکات مطرح شده در آن استوارتر به این مرحله از استخدام وارد شوند.

تهیه این نکات با عنوان (چگونه به سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی جواب دهیم) امیدواریم به کار شما سروران و همه مصاحبه شونده های پیش رو بیاید با آرزوی موفقیت.

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی