2019/04/19

امتیاز : / 5. رای :

اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاری

اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاریخیلی از کارجویان هستند که صاحب یک شیوه بیان خوب و رزومه ای حرفه ای می باشند ولی نتیجه مورد نظر برایشان حاصل نمی شود درست است که مهارت های کلامی، بسیار تعیین کننده در مصاحبه های شغلی به حساب می آیند اما باید به مهارتی غیر از مهارت بیان هم توجهی داشت که زبان بدن به قدر صحبت کردن در مصاحبه های شغلی پراهمیت می باشد. در مقاله اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاری می توانید با نکاتی آشنا گردید تا یک مصاحبه کاری خوبی برای خود رقم بزنید که باید بین دو مهارت زبان کلام و زبان بدن یک هماهنگی مورد پسند برقرار نمایید.

اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاری

اگر در هنگام مصاحبه شغلی دچار اضطراب شوید و پاسخ سوالاتی که دشوار می باشد این زبان بدن است که می تواند شما مصاحبه شونده را یاری نماید. نکاتی که در زبان بدن حائز اهمیت هستند و رعایت نمودن آنها در مصاحبه شغلی می تواند سردرگمی را از کارفرما دور کند.

با دقت وارد شدن و راه رفتن

مصاحبه شغلی از همان بدو ورود به اتاق مصاحبه گر به نوعی آغاز شده است و زبان بدن باید به نحوی باشد که مصاحبه کننده از اعتماد به نفس و شخصیت شما مطلع گردد. مصاحبه کنندگان در همان چند ثانیه اول ابعاد شخصیتی شما را از روی ظاهر ارزیابی و بخشی از تصمیم خود را درباره پذیرش شما اتخاذ می نمایند که راه رفتن نقش تعیین کننده ای در این تصمیم گیری دارد. قدم ها منظم، سر صاف و شانه ها عقب کشیده و روبه کارفرما باشد و از ارتباط چشمی با کارفرما غافل نشوید.

صاف نشستن و تکیه دادن به صندلی

بعد از اینکه وارد اتاق شدید برای نشستن برروی صندلی، صاف بودن و تکیه دادن را فراموش نکنید و این موضوع را تا پایان جلسه سعی کنید حفظ نمایید. خم شدن بیانگر ضعف و عدم اعتماد به نفس در زبان بدن می باشد و اگر این مشکل حالت طبیعی نشستن شما است با این تصور که چیزی شما را مدام جهت تکیه دادن به سمت عقب می کاشاند به صندلی تکیه دهید.

خیره نشدن به چشم مصاحبه گر

نگاه کردن مستقیم به چشمان کارفرما بیانگر اطمینان و اعتماد به نفش شما می باشد اما باید از خیره شدن بپرهیزید شاید از نظر کارفرما رفتاری گستاخانه برآورد شود و ممکن است دیدگاه او نسبت به شما دچار تزلزل گردد. حالتی از نگاه مستقیم را می توانید با مصاحبه گر برقرار نمایید طوری که از زل زدن دور باشد یعنی به اعضای صورت کارفرما، لب و بینی را چشم بچرخانید که با این کار اعتماد به نفس خود را هم حفظ خواهید نمود.

نحوه دست دادن با کارفرما

دست دادن یکی از بارزترین نکات زبان بدن به حساب می آید. از دست دادن خیلی محکم و خیلی شل بپرهیزید، دست دادن محکم اعتماد به نفش شما را می رساند ولی زیادی حد آن ممکن است نتیجه معکوس را در پی داشته باشد. می توانید قبل از انجام مصاحبه این عمل را تکرار تا یک فشار متعادل را در هنگام دست دادن به کارفرما منتقل نمایید.

کمی بالا گرفتن کف دست باعث می گردد که دست شما زیر دست فرد مقابل قرار بگیرد نشاندهنده احترامی که برای کارفرما قائل شده اید می باشد. نکته ای که باید از آن در هنگام دست دادن رعایت نمایید هیچ وقت بعد از دست دادن، دست چپ را روی دستش قرار ندهید چون تسلط و برتری شما را می رساند و در نگاه کارفرما چندان جالب به نظر نمی باشد.

اگر از اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاری نکته ای هم در رابطه با کف دست داشته باشیم، سعی کنید در هنگام مصاحبه کف دستان شما پیدا باشد چون که این عمل صداقت شما را بیانگر است و از مشت کردن دست دوری نمایید.

استفاده از حرکات دست در هنگام صحبت

در حین صحبت برای انتقال مفاهیم مطالبتان می توانید از حرکات دست استفاده نمایید و کارفرما هم حس راحتری با شما خواهد داشت. مخفی نمودن دست ها می تواند تعبیری چون بی اعتمادی داشته باشد. در هنگام مصاحبه شغلی دست به سینه ننشینید و نتیجه عکس دارد و نکته مهم در استفاده از حرکات دست، با انگشت به هیچ وجه اشاره نداشته باشید چون عملی توهین آمیز به حساب می آید.

قرار دادن کف هر دو پا برروی زمین

در هنگام مصاحبه کف هر دو پاها را برروی زمین قرار دهید. از قرار دادن پاها از ناحیه زانو برروی یکدیگر به خصوص خانم ها بپرهیزید. سعی کنید پاها را از روی مچ برروی پا دیگر قرار دهید چون که تغییر حالت پاها خیلی زیاد به چشم نمی آید.

نفس عمیق کشیدن

از روش های موثر برای کاهش شدت اضطراب، کشیدن نفس عمیق می باشد. تنظیم نفس کشیدن به نحوی باید باشد که در هنگام بازدم صحبت را آغاز نمایید. قبل از اینکه مصاحبه شروع شود جهت آرام شدن تنفس عمیق را مدنظر قرار دهید چون که تنظیم فشار خون، کاهش استرس و ضربان قلب را در پی خواهد داشت.

سر تکان دادن در هنگام گوش کردن

یکی از قسمت هایی که اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاری بیشتر به چشم می آید اینکه به کارفرما نشان دهید به صحبت های او گوش می کنید و موضوع بحث را درک نمودید علاوه بر داشتن ارتباط چشمی، سر را هم در حین گوش دادن تکان دهید. داشتن لبخند برروی چهره را فراموش نکنید.

داشتن یک خداحافظی خوب

وقتی مصاحبه را به پایان رساندید در اتاق مصاحبه اگر چندین نفر حضور داشتند و تمایلی برای دست دادن با آنها را ندارید ولی حتما با کارفرمایی که آزمون مصاحبه را با شما برگزار نمود، دست بدهید.

امیدواریم نکاتی که در مقاله اهمیت زبان بدن در مصاحبه کاری بیان نمودیم برای شما کارا باشد و حتما برروی زبان بدن خود تمرین داشته باشید چون که موراد بسیار جزئی از نگاه کارفرما دور نمی ماند و شانس قبولی خود را با اشتباهاتی کوچک از دست ندهید.

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی