2019/04/25

امتیاز : / 5. رای :

آیا از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی شناخت دارید؟

آیا از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی شناخت داریدبی تردید یکی از مراحل سخت کسب شغل، مصاحبه کاری است. همه فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازمند هستند که بعد از اتمام دوران تحصیلات خود در عنوان شغلی مرتبط با تحصیلات مشغول به کار شوند اما وقتی که برای مصاحبه استخدامی از آنها دعوت می شود این نگرانی در آنها ایجاد می گردد که مصاحبه کننده قرار است چه سوالاتی را از آنها بپرسد. به خصوص زمانی که یک فرصت شغلی خوبی در میان باشد این اضطراب بیشتر به سراغ کارجویان می آید. در خدمت کارجویان عزیز با یک مقاله جامع از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی هستیم که با فهرستی از این سوالات که در مصاحبه های شغلی بطور معمول از آنها استفاده می شود امیدواریم بتوانیم این نگرانی و دغدغه را از شما دور و کمک نماییم که با یک آمادگی خوب به سراغ مصاحبه شغلی بروید.

بطور قاطع از سوالاتی که قرار است مطرح گردند خبر نداریم و سعی نمودیم سوالاتی که معمولا در مصاحبه های شغلی از کارجویان پرسیده شده اند را ارائه نماییم و ممکن است حتی سوالاتی جدیدتر هم در مصاحبه شغلی شما مطرح شود و به این علت این نکته را یادآور می شویم که از این سوالات بعنوان تمرین خود استفاده نمایید و انتظار مطرح شدن فقط همین سوالات را نداشته باشید و سعی کنید به کمک سوالات رایج در مصاحبه های شغلی که برایتان دسته بندی کرده ایم با شناسایی نقاط ضعف، به راحت تر بودن خودتان در روز مصاحبه بهبود ببخشید و مصاحبه کننده معقول ترین پاسخ ها را از شما دریافت کند.

سوالات رایج در مصاحبه های شغلی

در مقالات قبلی مرتبط با مصاحبه کاری سعی داشته ایم که کارجویان را با راهکارهای موثر در موفقیت مصاحبه شغلی آشنا نماییم اما در این مقاله، کارجویان رایج ترین سوالات مصاحبه شغلی را می توانند تجربه نمایند و به دایره اطلاعات خود بیفزایند.

از خودتان بگویید؟

یکی از سوالاتی که در مصاحبه های شغلی رایج است و شخص کارفرما از کارجو می پرسد، آیا خودتان را معرفی می نمایید؟ که برخی از کارجویان به آن ساده می نگرند که بدانید پاسخگویی به این سوال کارفرما خیلی مهم و نقشی تعیین کننده در پیشبرد ادامه مصاحبه دارد.

اما نکاتی که باید کارجو در رابطه با این سوال مهم رعایت نماید اینکه نباید به حاشیه رفت و به مسائل زندگی شخصی خود پرداخت و در مصاحبه این بخش ملاک سابقه شغلی شما است. در معرفی خود به موضوعاتی چون تحصیلات، تخصص، تجربیات و سوابق کاری بپردازید ولی مفید و مختصر چون که در رزومه کاری به بیشتر این موارد پرداخته اید.

در این سوال رایج مصاحبه شغلی با اشاره به اهداف خود می توانید به نحوی مصاحبه کننده را تحت تاثیر موثر بودن خود برای موقعیت شغلی درنظر گرفته شده قرار دهید و یک شروع خوب را در مصاحبه شغلی خود رقم بزنید.

نقاط قوت شما؟

در پاسخ به این سوال کارفرما دقت لازم را به خرج دهید و سعی کنید به کارها و صفاتی اشاره داشته باشید که انجام آن از عهده شما خارج نباشد. از خصوصیاتی چون من ریزبین، متفکر و … هستم اصلا استفاده نکنید چرا که هر فردی خود را این طور می پندارد. برای مثال با بیان نکاتی در رابطه با توانمندیهای مدیریت مالی، خود را فردی با استعداد در ریاضی جلوه می دهید یا اینکه همکاری تیمی و مدیریتی، شما را شخصی با برنامه و منظم نشان می دهد که این نکات بیانگر نقاط قوت شما می باشد و می توانید در پاسخ به این سوال کارفرما، خود را نیز شخصی با استعداد و توانمند معرفی نمایید.

نقاط ضعف شما؟

یک سوال سخت برای کارجویان که نباید در پاسخ به آن زیاد دروغ گفت و این اجبار را همه نمی بینیم که همه چیز را بگویید. از عباراتی چون نقطه ضعف خود را نمی توانم بگویم یا من هیچ گونه نقطه ضعفی ندارم به هیچ وجه استفاده نکنید که چندان جالب به نظر نمی رسد که بیشتر بدین معناست که شما شرایط انجام یک مصاحبه کاری را ندارید و هدفی که کارفرما در این سوال دنبال می کند که آیا شما صادق هستید یا نه.

اما روشی خوب برای پاسخگویی به این سوال رایج مصاحبه های کاری، کوچک کردن مسائل بزرگ است. بعنوان نمونه به جای اینکه بگویید مشکل خانوادگی در روحیه کاری من آسیب وارد می کند می توانید بیان نمایید ترجیح می دهم با روحیه کاری ناخوش سرکار حضور نیابم و مرخصی بدون حقوق داشته باشم. چنانچه برای کسب یک مهارت به دنبال آموزش هستید می توانید آنرا به عنوان یک ضعف یاد نمایید و بدنبال آن ارائه ای از راهکار تقویت اش برای کارفرما داشته باشید. البته اگر بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی نمایید خود نیز یک مهارت بزرگ به حساب می آید که می توانید درصدد تقویت آنها باشید.

چرا کار در اینجا؟

مطرح شدن این سوال توسط مصاحبه کننده میزان آشنایی شما را با فعالیت های شرکت مشخص می سازد. سعی کنید از قبل تحقیقات لازم را در رابطه با شرکت و موقعیت شغلی مورد نظر به عمل آورده باشید تا در پاسخگویی به سوال دچار مشکل نشوید. در پاسخ سوال به توانمندی و علاقمندی های خود که با اهداف شرکت همسو هستند بپردازید و پیشرفت آنها را با کار کردن در این شرکت می بینید.

در پاسخگویی این سوال تلاش کنید که فرد مصاحبه کننده را تحت تاثیر قرار دهید علاوه بر اینکه به نقاط قوت آنها پرداختید به چند مورد از نقاط ضعف آنها هم اشاره ای داشته باشید که این موضوع شما را در نگاه کارفرما شخصی ریزبین نشان می دهد.

اهداف شما برای آینده این موقعیت شغلی؟

سوالاتی در رابطه با آینده و اهداف شغلی از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی می باشد که کارجو می تواند دریاره اهداف مدنظر خود سخن بگوید و به روند در نظر گرفته شده برای پیشرفت شرکت اشاره نماید. طبیعی است که مدیران منابع انسانی به دنبال افرادی پرتلاش و باانگیزه هستند که می توانند زمینه ساز موفقیت در عرصه رقابت های مربوطه شوند. بیان خوب اهداف مختص شرکت و موقعیت شغلی موردنظر باعث جلب توجه کارفرکایان می گردد.

شناسایی شرکت های حریف و رقبا و مطلع شدن از اهداف آنها موضوعی است که می تواند در شکل گیری اهداف شما مبنی بر توسعه و پیشرفت برای شرکت مورد نظر خود کارساز باشد.

علاقمندی شما به کار تیمی؟

کار تیمی و گروهی، اخلاق اجتماعی و بالا بودن هوش اجتماعی هر فردی را می رساند و با عملکرد شخص در محیط کار ارتباط دارد. اکثر کارجویان از فعالیت گروهی خوب خود در رزومه یاد می کنند و کار تیمی و گروهی معنای خاص خود را دارد. سعی نمایید به تجربیات خود رجوع و از برقرای ارتباط های خود با دیگران مثال بزنید. داشتن دید مثبت به کار گروهی می تواند در روحیه کاری شما موثر باشد.

انتظار شما از میزان حقوق؟

یکی از سوالات رایج در مصاحبه های شغلی و به نوعی دشوار برای کارجویان پاسخ دادن به این سوال است. میزان حقوق درخواستی بسته به ویژگی های شخصی هر فرد دارد و خیلی ها بدون هیچ مشکل در رابطه با حقوق صحبت می کنند و بدانید صداقت موضوع مهمی برای هر کارفرما به حساب می آید.

پرداختن به موضوعاتی چون بیمه، مزایا و … هیچ مشکلی ندارد و برای بهتر پاسخگویی به این سوال می توانید میزان دستمزد موقعیت شغلی مربوطه در یگر شرکت ها را مورد رصد قرار دهید تا اطلاهات مفید بدست آورید. نه مبلغ پایین را پیشنهاد کنید و نه بالا که ممکن است شما در ادامه این فعالیت شغلی دچار تزلزل کند و میل به کار در شما از بین خواهد رفت.

سوالی دارید؟

یکی از سوالاتی که بطور معمول در آخر مصاحبه از کارجو پرسیده می شود همین سوال است و سعی کنید یک سوال برای پرسیدن از کارفرما داشته باشید. از سوالات شخصی استفاده نکنید و به مواردی چون نظر آنها در مورد عملکرد شما در مصاحبه، چگونگی دریافت ارتقاء شغلی، علمکرد کارمندان و … در سوال اشاره نمایید. اگر بتوانید به برخی از مواردی که مصاحبه کننده به آنها پرداخته است سوالاتی را مطرح نمایید و توضیح بیشتر را در رابطه با آن خواستار شوید این کار بیانگر دقت و علاقمندی شما می باشد.

نتیجه این نوشتار

در مقاله سوالات رایج در مصاحبه های شغلی تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا سوالاتی که مطرح شدن آنها از امکان بالایی برخوردار هستند را تشریح نماییم تا با این سوالات از قبل یک آشنایی پیدا نمایید البته که باید شما کارجویان برای مطرح شدن هر سوال جدید هم آماده باشید ولی این سوالات رایج در مصاحبه های شغلی در شکل گیری دیدگاه پاسخگویی شما به سوالات مصاحبه خیلی موثر خواهند بود. آزمونی که نقش بسیار تعیین کننده در زندگی افراد دارد که سالها به تحصیل پرداخته اند و می خواهند نتیجه این همه تلاش و تحصیل را با کسب یک عنوان شغلی خوب جبران نمایند.

تاپ سوال با استفاده از تجربه کاری خود که در طی این چند سال فعالیت در حوزه مشاوره و تولید بسته های کمک آموزشی آزمون های استخدامی کسب نموده است اقدام به تولید محصولاتی برای ازمون های استخدامی و همین طور مرحله حساس و مهم مصاحبه می نماید که با مطالعه آن می توانید خود را به مرز بالایی از آمادگی جهت رقابت در آزمون مصاحبه پیش رو برسانید.

پیشنهاد بسته مطالعاتی این بخش : سوالات مصاحبه های استخدامی

مهم ترین سوالات آزمون های مصاحبه که بخش های مختلفی را شامل می شود و نکات بسیار راهبردی و مورد نیاز جهت آماده شدن برای آزمون های مصاحبه را با این بسته طلایی می توانید تجربه نمایید که تقویت نمودن نقاط ضعف خود نیز زمینه ساز موفقیت آزمون مصاحبه به حساب می آید و امیدواریم مطالب نوشتار سوالات رایج در مصاحبه های شغلی برای کارجویان عزیز کشورمان که آزمون مصاحبه در پیش دارند مفید باشد.

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی