2019/03/21

امتیاز : / 5. رای :

معرفی شغل آتش نشان (مختص علاقمندان به رشته شغلی آتش نشانی)

یکبار دیگر با یک مقاله ای کاملا جذاب در خدمت مخاطبان بخش مقالات آموزشی خود هستیم که مربوط می شود به عنوان شغلی آتش نشانی که قصد داریم با معرفی شغل آتش نشان توجه شما را به این رشته شغلی جلب نماییم. شغلی که با نجات زندگی دیگران گره می خورد و اگر بخواهیم آتش نشانی را تعریف کنیم فعالیت و اقداماتی که در برابر آتش صورت می گیرد که این فعالیت ها خاموش نمودن، کنترل و هدایت می باشد.

اهدافی که آتش نشانی دنبال می کند حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از صدمه به اموال می باشد و بارزترین آن حفظ سلامت مردم است. آموزش مسائل ایمنی به افراد جامعه هم هدفی می باشد که این سازمان مدنظر قرار داده است. در تمامی کشور شاهد حضور سازمان آتش نشانی هستیم و در کشور ایران هم شهر تبریز اولین سازمان آتش نشانی را به خود دید که روس ها بنیان گذار آن بوده اند.

معرفی شغل آتش نشان

جهت معرفی این شغل بسیار مهم به موضوعاتی چون کار آتش نشانی، شرایط ورود به این شغل، ساعات کاری، وظایف، توانمندی و مهارت و … اشاره خواهیم نمود تا ابعاد این رشته شغلی که در هر کشوری جزو شغل های حساس به حساب می آید اشنا شوید و حتما تا آخر این نوشتار با ما همراه باشید.

کار آتش نشانی در دو بخش

اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات دو بخشی هستند که در قالب کار آتش نشانی صورت می گیرند. اقداماتی که جهت خاموش نمودن انواع آتش ها انجام می شود به بخش اطفاء حریق مربوط می گردد و نجات افرادی که دچار خفگی و مسمومیت شده اند، در ارتفاعات به مشکل خوردند، در چاه سقوط نمودند و … هم به بخش عملیات امداد و نجات مربوط می شوند. تا اینجا با کار آتش نشانی و بخش های آن آشنا شدید.

شرایط ورود به شغل آتش نشانی

افراد جهت ورود به شغل آتش نشانی باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۵ سال سن داشته باشند، میزان حداقل قد در نظر گرفته شده این شغل ۱۷۰ سانتی متر است و آمادگی جسمانی مناسب هم از لازمه ورود به شغل آتش نشانی می باشد. آتش نشانان با خطراتی چون سقوط، انفجار، سوختگی و … در حین عملیات هستند که باید از توانایی بروز عکس العمل سریع و حفظ آرامش در شرایط حساس برخوردار باشند.

افرادی که به استخدام آتش نشانی درمی آیند، ابتدا در شغل مامور آتش نشان مشغول به فعالیت می شوند. با توجه روند افزایش سابقه کاری و کسب مهارت می توانند به عنوان شغلی های بالاتری چون معاون و فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه و … هم دست پیدا نمایند. دسترسی به عنوان افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و … مدرک تحصیلی بالاتری را می طلبد.

ساعات کاری شغل آتش نشان

شغل آتش نشانی جزو مشاغل سخت جامعه محسوب می گردد و بازه زمانی در نظر گرفته شده برای آتش نشان ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت می باشد. آماده باش همیشگی در زمان استراحت جهت اضافه شدن به نفرات در اقدامات مهم و سنگین به سختی های این عنوان شغلی افزوده است.

مهارت هایی که یک آتش نشان باید دارا باشد

هر آتش نشان باید صاحب دانش و مهارت های مورد نیاز این شغل باشد که به چند مورد از آن می پردازیم که عبارتند از : توان بدنی بسیار بالا، شجاعت، اعتماد به نفس مطمئن و بالا، بروز عکس العمل به موقع در شراط بحرانی و همین طور حفظ تمرکز و آرامش، مهارت استفاده از ابزار آتش نشانی، متعهد بودن به قوانین و دستورات، توانمند بودن در تصمیم گیری، مهارت داشتن در گزارش کار نوشتن.

یک آتش نشان چه وظایفی دارد؟

هر آتش نشان در حیطه کاری خود وظایفی را برعهده دارد و باید نهایت دقت و تمرکز را در انجام آنها لحاظ نماید تا یک نتیجه رضایت بخش حاصل گردد. بصورت تیتروار به این وظایف اشاره می نماییم تا با آنها آشنا شوید و معرفی شغل آتش نشان را با این بخش به پایان می رسانیم.

  • کنترل و نظارت عملیات و اقدامات آتش نشانی و فعالیت ها آتش نشانان
  • کنترل و خاموش نمودن آتش
  • حمل و نقل تجهیزات آتش نشانی
  • نجات مصدومان و قربانیان از محل حوادث
  • کنترل و بازرسی ساختمان جهت حاصل اطمینان از مسائل ایمنی
  • راهنمایی نمودن پروژه های ساختمانی در مورد مسائل ایمنی آتش سوزی
  • و …

سازمان آتش نشانی که زیر نظر شهرداری فعالیت می نماید جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود با برگزاری آزمون های استخدامی اقدام به جذب و پذیرش افراد مستعد و توانمند از سراسر کشور می نماید و هر سال شاهد این پذیرش ها هستیم که وبگاه تاپ سوال در سطح کشور یکی از جامع ترین بسته های کمک آموزشی این آزمون استخدامی را تولید و منتشر نموده است و مطالعه آن را به تمامی داوطلبان این فراخوان های استخدامی پیشنهاد می نماییم.

پیشنهاد وبگاه تاپ سوال برای داوطلبان : سوالات استخدامی آتش نشانی

آنچه که بعنوان منبع مطالعاتی جهت آزمون های استخدامی سازمان آتش نشانی می خواهید تجربه نمایید در این بسته مطالعاتی پیشنهاد شده وجود دارد که تماما توسط تاپ سوال از بررسی آزمون های اخیر این سازمان تدارک دیده اند و امیدورایم مقاله معرفی شغل آتش نشان مورد توجه قرار گرفته باشد.

سازمان آتش نشانی

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی