2018/12/15

امتیاز : / 5. رای :

معرفی شغل مهندس عمران (ویژه علاقمندان به این رشته مهندسی پر کاربرد)

در ابتدا مقاله معرفی شغل مهندس عمران یک سوال را مطرح می نماییم که این رشته مهندسی برای چه کسانی مناسب می باشد می توانیم بگوییم علاقمند بودن به طراحی و ساخت و داشتن استعداد خوب در دروس ریاضی و فیزیک از عواملی هستند که افراد را می توانند به سمت رشته مهندسی عمران سوق دهند.

به خوبی بیان نمودن طرح ها و ایده های خود برای دیگران از جمله مواردی می باشد که مهندس عمران باید بتواند از عهده آن برآید پروژه‌های مختلف عمرانی در حوزه های راه‌سازی، پل‌سازی، برج‌سازی، طراحی سازه‌ها و بناهای آبی، ساختمان‌سازی، مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و کنترل از مواردی به حساب می آید که یک مهندس عمران بدنبال بر عهده گرفتن آن است. سد، فرودگاه، جاده، راه آهن، برج، تونل، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه، مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و … کارهایی می باشند که مربوط می شود به حوزه کاری مهندس عمران بنابراین یک نتیجه اینجا می گیریم که هدف این شغل به کار بردن علم در ایجاد سازندگی و آبادی است.

معرفی شغل مهندس عمران | مقاله ای از تیم تاپ سوال

معرفی شغل مهندس عمران

تمام وقت مشغول به فعالیت بودن از ویژگی های مهندسین عمران است برای برخی از پروژه ها اگر مشکلی در اتمام آنها پیش آید لازم می شود که مهندس عمران مسئول وقت زیادی را در روز برای جبران کار جهت اتمام پروژه صرف نماید.

در ادامه مقاله شما را بیشتر با این شغل مهندس عمران آشنا می کنیم تا آخر این مطلب ما را همراهی تا نسبت به وظایف، تحصیلات مورد نیاز برای ورود به این شغل، مهارت و توانمندی های لازم، آینده شغلی مهندس عمران آگاهی پیدا نمایید و همین طور می توانید جهت شرکت در آزمون های استخدامی مربوط به رشته عمران یکی از کاملترین مجموعه سوالات تخصصی رشته مهندسی عمران را از تاپ سوال دریافت کنید و به دانش و توان علمی خود بیفزایید.

مهندس عمران و مهارت و توانمندی های لازم

– مسئولیت گرفتن ساخت یک ساختمان چندین طبقه، یک پل با تردد خیلی بالا و ساخت یک تونل نیازمند مهارت فوق العاده در ریاضیات، فناوری اطلاعات و علم مهندسی می باشد.

– در اکثر پروژه های عمرانی مدیران پروژه از میان مهندسین عمران برگزیده می شوند پس یک مهندس عمران باید از مدیریت خوبی در مدیریت پروژه برخوردار باشد.

– اگر پروژه ای مسئولیت آن با مهندس عمران است باید مهارت کافی در چارچوب بودجه و زمان تعیین شده برای انجام پروژه را دارا باشد.

– یک مهندس عمران باید نسبت به قوانین و مقررات مرتبط (قوانین ایمنی و استاندارد) آگاهی کامل داشته باشد.

– پروژه ها نیازمند این است که مهندس عمران برای آنها گزارش تنظیم نماید بنابراین قدرت مهارت نوشتاری را نباید نادیده گرفت.

– مهندس عمران باید توانمندی بالایی در ارزیابی راه حل ها و انجام تصمیم گیری مناسب داشته باشد چون که بدون تحلیل درست داده ها و ارزیابی راه حل ها اجرای پروژه با شکست همراه خواهد بود.

مهندس عمران و وظایف

اگر حوزه های تخصصی مهندسی عمران را بخواهیم شرح دهیم سدها، ساختمان ها، سکوهای دریایی و خطوط لوله در زمینه تخصصی سازه، شبکه های تامین آب، سیستم های آبرسانی زیر زمینی و ساخت موانع سیل در زمینه تخصصی محیط زیست، استخراج از معادن، عملیات خاکی و ساخت پایه در زمینه تخصصی ژئوتکنیک، جاده ها، راه آهن، کانال ها و فرودگاه ها در زمینه تخصصی حمل و نقل، بنادر و سیستم های دفاعی دریایی در زمینه تخصصی دریایی به شمار می روند.

مهندس عمران و نرم افزار های تخصصی

دست یابی به اهداف مورد نظر در شغل مهندس عمران نیازمند ابزاهای کمکی چون نرم افزارهای رایانه ای می باشد با یادگیری نرم افزارهای تخصصی رشته مهندسی عمران خیلی زودتر می توانید در این شغل پیشرفت و به هدف های خود برسید.

برخی از این نرم افزار ها را خدمت شما علاقمندان به شغل مهنس عمران نام می ببریم و با کاربرد آنها آشنا شوید :

نرم افزار تخصصی CSiBridge : نقشه و طراحی پل

نرم افزار تخصصی ETABS : ارزیابی و طراحی انواع سازه های ساختمانی

نرم افزار تخصصی Staad Pro : تحلیل و طراحی سازه های فلزی، بتنی، چوبی، آلومینیومی و سازه های ترکیبی

نرم افزار تخصصی Revit : طراحی نقشه های ساختمانی

نرم افزار تخصصی Auto Cad : طراحی های دو بعدی و سه بعدی

نرم افزار تخصصی SAFE : تحلیل و ارزیابی اجزای پی و فونداسیون

نرم افزار تخصصی Tekla Structures : طراحی بسیار مدرن سازه های فلزی و بتونی عظیم

نرم افزار تخصصی SDR Map : نقشه برداری و تولید نقشه های توپوگرافی

نرم افزار تخصصی Plaxis Professional : مهندسی خاک و پی

نرم افزار تخصصی Catia : طراحی قطعات

نرم افزار تخصصی Matlab : نوشتن برنامه و محاسبات ریاضی در مهندسی

مهندس عمران و آینده کاری

پروژه های ساخت و ساز جاده ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، سدها، پل ها، تونل ها و سیستم های آب و فاضلاب در بخش دولتی و خصوصی از مواردی هستند که یک مهندس عمران می تواند فعالیت نماید و کار در دانشگاه ها و مراکز علمی هم برای مهندس عمران در صورت در دست داشتن مدرک های عالی امکانپذیر است.

برای این رشته مهندسی آزمون های استخدامی زیادی برگزار می گردد شرکت ها، سازمان ها چه در بخش دولتی و چه خصوصی مانند وزارت نیرو، شرکت نفت و … که هر وقت اقدام به برگزاری آزمون استخدامی نمودند در رشته مهندسی عمران اقدام به جذب نیروی انسانی داشته اند جهت شرکت در آزمون های پیش رو این ارگان ها می توانید مجموعه سوالات استخدامی مهندسی عمران شرکت نفت را دریافت و در دستور کار مطالعاتی خود وارد نمایید و برای وزارت نیرو که هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فعالیت دارد برای شما کار جویان این وزارتخانه و دیگر سازمان ها سوالات استخدامی مهندسی عمران قابل دریافت است.

برای اینکه مهندس عمران بتواند کار نظارت بر ساختمان در دستور کار خود قرار دهد می بایست پروانه اشتغال از نظام مهندسی ساختمان را اخذ نماید طبق برسی های انجام شده در کشور بازار کار این مهندسین به نسبت سایر شغل ها از شرایط بهتری برخوردار است ولی نبودن تناسب بین تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی با نیازمندیهای بازار کار موجب شده که در زمینه هایی خارج از تخصص خود مشغول به فعالیت شوند.

مهندس عمران و حقوق

میزان حقوق یک مهندس عمران در بخش دولتی بر مبنای قانون مدیریت خدمات کشوری لحاظ می گردد ولی در بخش خصوصی قضیه فرق می کند میزان حقوق کارکنان در بخش شرکت های خصوصی بر مبنای سیاست های خود تعیین می شود.

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی