2019/03/28

امتیاز : / 5. رای :

چگونه یک رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسیم؟

چگونه یک رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسیماولین قدم برای رسیدن به شغل نوشتن رزومه برای موقعیت شغلی است در این مقاله که چگونه یک رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسیم؟ می خواهیم شما کارجویان عزیز را با نکات موثر و لازم در رزومه نویسی آشنا سازیم و توصیه می نماییم پیش از اینکه رزومه خود را برای هر ارگان و شرکتی ارسال نمایید این مقاله را با دقت مطالعه داشته باشید چون که مطمئن هستیم راهکارهایی را فرا خواهید گرفت که در نتیجه کار می تواند نقش آفرین باشد و حتما دریافت کنندگان رزومه شما را به مصاحبه دعوت خواهند کرد و باید رزومه ای را لحاظ نمایید که کارفرما شما را بعنوان گزینه مناسب برای شغل مدنظر ببیند.

چگونه یک رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسیم؟

این مقاله را برای آن دست از مشاغلی که استخدام و مصاحبه آن از طریق رزومه کاری صورت می گیرد منشر نموده ایم و مشاغل دولتی چون دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش و … داوطلبان باید یک آزمون کتبی را بگذرانند و بعد از قبولی به مرحله مصاحبه راه پیدا می نمایند که با مطالعه سوالات استخدامی آموزش و پرورش و بسته های مطالعاتی آزمون های مصاحبه می توانند کار خود را پیش ببرند ولی مشاغلی که استخدام در آنها نیازمند رزومه می باشد را بعنوان موضوع این مقاله در نظر گرفته ایم و راهکارهایی را برای رزومه نویسی آنها بیان می داریم.

رزومه چیست؟

با نکاتی که عرض نمودیم باید دانسته باشید که رزومه چقدر می تواند در استخدام شما تاثیر گذار باشد اگر بخواهیم تعریفی از رزومه داشته باشیم اطلاعاتی دقیق از دستاوردهای یک شخص، شخصیت، سوابق شغلی، تحصیلات است که برای رسیدن به یک شغل ارائه می شود که اگر درست و صحیح تنظیم گردد استعداد و توانمندی متقاضی شغل به بهترین شکل نمایان خواهد شد. با ارائه یک رزومه خوب به کارفرما خواهید فهماند که استفاده از مهارت و تحربیات شما برایشان سودآور خواهد بود.

البته در زمینه های کاری مشترک می توانید رزومه خود را به چند کارفرما ارسال نمایید اگر حوزه کاری متفاوت باشد باید رزومه کاری مربوط به آن حوزه را ارائه کنید تا نقاط قوت شما در رابطه با شغل درخواستی مشخص گردد.

برای نوشتن رزومه حرفه ای باید سعی کنید اطلاعات و مهارت مربوط به شغل و ابعاد شخصیتی خود را بیشتر به چشم آورید و نقاط ضعف شما از دید کارفرما پنهان بماند رزومه کاری به خود شخص مربوط است و می تواند آن چیزی را که صلاح می داند در تنظیم آن لحاظ نماید به هر حال رزومه با رعایت نکاتی خاص حرفه ای می شود و شخصی که رزومه شما را مورد بررسی قرار می دهد می خواهد اطلاعاتی کارآمد را از آن استخراج نماید. در مقاله چگونه یک رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسیم؟ قصد داریم بگوییم که رزومه حرفه ای چه اطلاعاتی را باید به همراه داشته باشد و شما را به ادامه مطالب راهنمای رزومه نویسی برای استخدام دعوت می نماییم.

رزومه کاری دارای چند صفحه باشد بهتر است؟

به طور کلی، یک رزومه استاندارد بیشتر از دو صفحه نباید باشد. نکته لازم به ذکر که وقتی آگهی استخدام از سوی هر ارگان و شرکتی منشر می گردد حجم انبوه ای از رزومه کاری برای آگهی دهنده ها ارسال می شود و از طرف دیگر کارفرمایان هم بدلیل کمبود زمان و فرصت از بررسی رزومه های بلند خودداری می نمایند باعث شده که در برخی از مشاغل، رزومه های کاری حتی یک صفحه ای را انتظار دارند.

اگر تعداد صفحات رزومه کاری شما زیاد است برای کاهش یک فونت مناسب را انتخاب و از نشانه گذاری و جدول هم می توانید استفاده نمایید.

متن رزومه را با فونت اندازه ۱۲ و تیترها را با فونت اندازه ۱۴ استفاده نمایید اگر هم متن را با فونت اندازه ۱۰ تنظیم نمودید فونتی را مورد استفاده قرار دهید که در این اندازه برای کارفرما خوانا باشد و انتخاب نوع فونت به سیلقه هر شخص ربط دارد و سعی کنید فونتی زیبا و خوانا را انتخاب داشته باشید.

انواع رزومه

رزومه های کاری در دو نوع تنظیم می شوند : رزومه به ترتیب زمانی و رزومه بر اساس مهارت و تخصص

رزومه به ترتیب زمانی

رایج ترین و راحت ترین نوع رزومه کاری رزومه به ترتیب زمانی است که پرجزئیات تر و قابل فهم تر می باشند و معمولا با استقبال کارفرمایان همراه خواهد بود. در تنظیم این نوع رزومه آخرین سوابق و افتخارات شغلی در ابتدای رزومه لحاظ می شوند و تازه ترین مدرک تحصیلی و موقعیت شغلی را از آخر به اول فهرست نمایید. در رزومه به ترتیب زمانی پیشرفت های شغلی شخص صاحب رزومه برای کارفرما واضح و روشن است.

رزومه بر اساس مهارت و تخصص

این نوع رزومه برای متقاضیانی کاربرد دارد که به دنبال موقعیت های شغلی خاص مانند مدیریتی می گردند. در رزومه براساس مهات و تخصص سوابق تحصیلی و شغلی چندان مورد توجه نیستند و متقاضی بیشتر به توانمندی و مهارت های مرتبط با موقعیت شغلی درخواستی اولویت می دهد.

رزومه حرفه ای حاوی چه اطلاعاتی است؟

بخش هایی که در رزومه برای کارفرمایان از اهمیت بیشتر برخوردار هستند عبارتند از :

مهارت و توانمندی، دستاوردها، املا نوشتار رزومه ، تحصیلات، ویژگی های فردی، اهداف مشخص شده، تجارب فردی و حرفه ای، مهارت های کامپیوتری

تعریفی از اطلاعاتی که رزومه شما را بصورت حرفه ای در می آورد داریم و هر بخش می تواند تاثیر بسزایی در ذهن کارفرما داشته باشد.

اطلاعات شخصی

اطلاعات فردی حاوی نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس، شماره تماس و ایمیل می باشد. اما استفاده از عکس در رزومه بر می گردد به قوانین هر کشور که در برخی از کشورها این کار انجام می دهند و و برخی هم خیر و در ایران امری اختیاری است و بستگی به کارفرمایان دارند که بر عکس دار بودن یا نبودن رزومه تاکید داشته باشند. چنانچه اگر رزومه کاری خود را با عکس همراه نمودید عکس شما باید بصورت پرسنلی (از شانه به بالا) و با پوشش مناسب باشد.

تحصیلات

در رزومه خود باید سوابق تحصیلی از لحاظ رشته و دانشگاه اخذ مدرک را اشاره نمایید. و اگر از مدرک دیگری هم برخوردار است از نام بردن آنها دریغ نکنید.

تجارب و سوابق شغلی

در هنگام نوشتن سوابق شغلی در رزومه کاری نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید به کار بردن واژه و کلماتی که شخص شما را فعال و اقدام کننده معرفی نماید. کلماتی چون برنامه ریزی، سازمان دهی، توسعه

در هنگام رزومه نویسی دقت داشته باشید که بتوانید ارتباطی بین مهارت های خود با شغل مورد نظر برقرار نمایید بعنوان نمونه اگر می خواهید در شغلی مرتبط با حوزه امور مالی استخدام شوید، مهارت هایی که به کمک این نوع شغل می آید حسابرسی، تحلیلی و آماری.

علایق و دستاوردها

توضیحات این بخش در رزومه باید مختصر و مفید باشد. در بخش دسته بندی علایق بهتر است از از بولت گذاری استفاده نمایید. مانند :

  • فعالیت های ورزشی
  • خلاقیت
  • مطالعه
  • و …

علایق و سرگرمی ها از جمله مواردی در رزومه هستند که کارفرمایان دقت خاص برروی آنها دارند و بیشتر فعالیت های تیمی را اشاره داشته باشید.

چنانچه اگر سرگرمی و فعالیت هایی که خیلی رایج نیستند و غیرمعمول به نظر می رسند جهت جلب توجه کارفرما در رزومه آنها استفاده نمایید و به متمایز بودن شما کمک خواهد کرد. مثلا موج سواری، چتربازی که نشان از قدرت تکیه نمودن به خود در شرایط سخت را دارد.

هر علاقه و سرگرمی که نشان از برنامه ریزی،مذاکره، کار تیمی و … داشته باشند و با موقعیت شغلی مورد نظرتان در ارتباط استدر رزوه خود لحاظ نمایید.

مهارت ها

به چند تا از مهارت هایی که معمولا کارفرماها انتظار آنها را از شما دارند می پردازیم :

  • تسلط به زبان های خارجی
  • توانایی کار با کامپوتر و نرم افزار هایی چون مایکروسافت آفیس
  • توانایی کار با ابزاهای آنلاین مربوط به شغل
  • رانندگی

معرف ها

در رزومه معمولا اعلام دو معرف کافیست ولی در حالت کلی کارفرمایان توجه چندانی به این بخش ندارند اگر فضای لازم برای پرداختن به آنها فراهم نشد از آن صرف نظر نمایید یا اینکه می توانید در رزومه لحاظ کنید که در صورت لزوم مشخصات معرف ها تقدیم خواهد شد و اما دو مورد که گفتیم اعلام آنها کافیست :

  • معرف تحصیلی (معرفی استاد راهنما)
  • معرف شغلی (معرفی کارفرمای قبلی)

یک رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

در این بند به جهت اینکه نتیجه خوبی برای رزومه از سوی کارفرما حاصل گردد نکاتی را به شما رزومه نویسان جویای شغل اشاره می داریم.

یک رزومه حرفه ای برای کسب بهترین نتیجه می بایست :

  • یک موقعیت شغلی خاص را هدف قرار دهد تا مهارت ها با شرایط استخدامی شغل درخواستی، بیشترین تطابق را داشته باشد
  • مختصر و مفید باشد
  • محتوا از غلط املایی و دستور زبانی به دور باشد
  • نوع و اندازه فونت واضح و خوانا باشد

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه امکان مرتکب شدن آنها وجود دارد

پرتکرارترین اشکالاتی که متقاضیان در رزومه خود دچار آن می شوند :

  • غلط املایی و دستور زبانی
  • نامتناسب بودن مهارت های متقاضی با شغل درخواستی
  • دستاوردهای نامشخص
  • سابقه کاری کم
  • ضعیف و بد ساختار بودن
  • درست نبودن تماس و ایمیل
  • نداشتن صداقت
  • نامفهوم بودن اطلاعات محتوا
  • قرار دادن عکس
  • و …

و چند نکته دیگر از مقاله چگونه یک رزومه حرفه ای برای استخدام بنویسیم؟ به صاحبان رزومه کاری بیان می داریم و حتما باید رعایت نمایید.

در نوشتن رزومه حتما فونتی را که انتخاب می کنید رسمی باشد و در پرینت آن اندازه ایجاد شده باید A4 باشد و از تا نمودن آن بطور جد پرهیز نمایید.

از ایمیل های غیرحرفه ای استفاده نکنید نظر سنجی ها نشان داده اند که اکثر رزومه هایی که از ایمیل غیرمتعارف برخوردار بودند پذیرش صورت نگرفته است.

رزومه را با چه فرمتی ارسال کنیم؟

ارسال رزومه های کاری برای کارفرمایان معمولا با سه فرمت HTML ، .docx ، PDF صورت می گیرد. بهترین فرمت برای ارسال رزومه، PDF است. وقتی با این نوع فرمت زومه خود را برای کارفرما ارسال می نمایید رزومه کاری شما با ظاهر یکسان در تمام رایانه ها نمایش داده می شود. اما اگر از دو فرمت دیگر برای ذخیره و ارسال رزومه خود استفاده کنید ساختار رزومه کاری ممکن است در نمایشگر کارفرما به یک شکل دیگر نمایش داده شود.

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی