2018/12/28

امتیاز : / 5. رای :

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش (چالش کاهش معلم در این وزارتخانه)

با سلام خدمت شما کاربران، مقاله دیگر از تاپ سوال در حوزه استخدام آموزش و پرورش که می خواهیم یکی از مهم ترین چالش هایی که آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم می کند یعنی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهیم و همین موضوع باعث شده که این وزارتخانه آزمون های استخدامی زیادی را برگزار تا کمبودها را جبران نماید.

کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش و برگزاری آزمون های جدید

تا به حال راهکارهایی پیشنهاد شده تا مشکل برطرف شود ولی این راه حل ها نتوانستند برای این معضل کارساز باشند استخدام رسمی از طریق سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه فرهنگیان، خرید خدمات آموزشی، حق التدریسی ها و سرباز معلم از این نوع راهکارها به شمار می روند.

آن طور که آمارها نشان می دهند ۳۲۰ هزار نیرو تا سال ۱۳۹۹ و ۳۳۰ هزار نیروی دیگر هم تا سال ۱۴۰۴ در وزارت آموزش و پرورش بازنشسته می شوند ولی تا سال ۱۳۹۹ تعداد دانش آموزان ۱۴ میلیون نفر و تا سال ۱۴۰۴ به تعداد ۱۷ میلیون نفر خواهد رسید مسئولین آموزش و پرورش بر این باورند که این کمبودها در صورت جذب ۳۰ هزار معلم در سال شاید قابل جبران باشد. برخی از مدارس تحت تاثیر همین موضوع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خدمات آموزشی از نیروی های آزاد استفاده می نمایند و بدلیل کیفیت آموزشی پایین به دانش آموزان کشور زیان می رسانند.

در بحث خرید خدمات آموزشی مدارس و دانش آموزان تخت اختیار افرادی قرار می گیرند و نیروی آموزشی خود را از بیرون تامین می نمایند و نیروهای رسمی را جذب نمی کنند این افراد با چند سال کار کردن در مدارس این امکان برایشان فراهم می شود که به استخدام آموزش و پرورش در آیند.

در آموزش و پرورش چند سال است که سالانه ۵ تا ۱۰ هزار نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی آموزش و پرورش جذب ولی ۴۰ تا ۵۰ هزار نیرو بازنشسته می شوند.

عواملی چون صرفه جویی اقتصادی و کاهش حرفه ای گری موجب مقاومت دولت ها در مقابل استخدام رسمی آموزگار می شود و از کجا منشا می گیرد وقتی که کسانی در آموزشگاه ها مشغول به فعالیت می شوند در حالیکه آموزگار رسمی به شمار نمی روند این تفکر حاکم می شود که برای آموزش در مدارس دیگر نیازی به معلمان رسمی آموزش و پرورش نمی باشد.

بیش از ۳۸۰ هزار نفر از سال ۶۶ تا ۷۲ به عنوان معلم در وزارت آموزش و پرورش بر مبنا مجوزهای اداری و استخدامی جذب شده اند ولی خطری که بطور جد بزرگترین دستگاه اجرایی کشور را مورد تهدید قرار داده است بازنشست شدن بیش از ۳۸۰ هزار نفر طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ می باشد.

در سال ۹۷ حدود ۶۵ هزار از نظام آموزشی بازنشسته می شوند و وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نمی توانیم نیروهای خود را با دانشگاه فرهنگیان جذب نماییم در حال پیگیری برای اخذ مجوزهای استخدامی جهت برگزاری آزمون های استخدامی آموزش و پرورش می باشیم.

در صورت ارائه اخبار جدید آزمون های استخدامی آموزش و پرورش می توانید خود را آماده شرکت در آزمون نمایید و برای این کار با بهره گیری از مجموعه کامل و پرمحتوا نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش تاپ سوال که حاصل تلاش تیم تولید محتوا این وب سایت در چند ماه می باشد به سمت موفقیت گام بردارید.

اگر بخواهیم یکی از استاندارترین منبع مطالعاتی برای آزمون استخدام آموزش و پرورش جدید نام ببریم اصل دفترچه سوالات استخدامی آموزش و پرورش ادوار گذشته می باشد که با مطالعه آنها با ابعاد این آزمون بصورت کامل آشنا خواهید شد.

آموزش و پرورش

اطلاع از آخرین اخبار استخدامی ، محصولات آموزشی و ...
کانال تلگرام تاپ سوال
دیگر بسته های آموزشی